Gå til hovedindhold

Kommunalbestyrelsens styrelsesvedtægt og forretningsorden

Her kan du se Haderslev Kommunalbestyrelses styrelsesvedtægt og forretningsorden.

Indhold

    Hvad er en styrelsesvedtægt?

    Det er i styrelsesvedtægten, du blandt andet. kan læse, at Kommunalbestyrelsen har 31 medlemmer, og at kommunalbestyrelsen vælger en borgmester og en første og en anden viceborgmester.

    Du finder også i styrelsesvedtægten, en beskrivelse af borgmesterens opgaver og en beskrivelse af alle udvalg, deres sammensætning og opgaver.

    Hvad er en forretningsorden?

    I en forretningsorden finder du blandt andet regler for åbne og lukkede kommunalbestyrelsesmøder, udsendelse af dagsordner, fremlæggelse af sager, ledelse af kommunalbestyrelsesmøder, udsættelse af sager, ændringsforslag og afstemninger.

    Haderslev Kommunalbestyrelses styrelsesvedtægt

    § 1

    Haderslev Kommunalbestyrelse består af 31 medlemmer. Medlemstallet er fastsat i henhold til § 1 i bekendtgørelse nr. 869 af 16. september 2005.

    § 2

    Haderslev Kommunalbestyrelse vælger en borgmester samt en 1. og 2. viceborgmester, jf. § 6, stk. 5 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet ”styrelsesloven”).

    § 3

    De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder fastsættes i kommunalbestyrelsens forretningsorden (i det følgende kaldet ”forretningsordenen”), jf. styrelseslovens §2, stk. 4.

    § 4

    De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med kommunalbestyrelsens møder fastsættes i forretningsordenen.

    § 5

    Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.

    Stk. 2 Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Haderslev Kommunalbestyrelse træffer beslutning i sagen.

    Stk. 3 Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.

    Stk. 4 Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Indenrigsministeriet og kommunalbestyrelsen fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for Haderslev Kommunalbestyrelse.

    § 6

    Følgende udvalg nedsættes:

    1. Økonomiudvalget
    2. Vækst- og Udviklingsudvalget
    3. Senior- og Sundhedsudvalget
    4. Kultur- og Fritidsudvalget
    5. Teknik- og Klimaudvalget
    6. Beskæftigelse- og Borgerserviceudvalget
    7. Børne- og Familieudvalget
    8. Social- og Handicapudvalget
    9. Ungeudvalget
    10. Land- og Byudviklingsudvalget

    § 7

    For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet.

    Stk. 2 Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.

    § 8

    Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jf. styrelseslovens §§18 og 31a.

    § 9

    De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er nødvendige. 

    § 10

    Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget, samt 10 af kommunalbestyrelsens øvrige medlemmer.

    Stk. 2 Økonomiudvalget har indseende med de økonomiske og almindelige administrative forhold inden for samtlige kommunens administrationsområder, og udvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der vedrører disse forhold, forinden sagen forelægges Haderslev Kommunalbestyrelse til beslutning.

    Stk. 3 Udvalget varetager forvaltningen af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens §§18 og 21 og kapitel V, herunder:

    a) Løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder
    b) Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af
    personalesager
    c) Kommunens kasse- og regnskabsvæsen
    d) Opkrævning- og inddrivelse
    e) Køb, salg og pantsætning af fast ejendom
    f) Kommunale ejendomme
    g) Digitalisering og informationssikkerhed
    h) Markedsføring
    i) Alment boligbyggeri.

    Stk. 4 Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og udarbejder forslag til årsbudget.

    Stk. 5 Udvalget samordner kommuneplanlægningen og andre strategiske planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse.

    Stk. 6 Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, ligesom udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om planforslagene.

    Stk. 7 Økonomiudvalget fastsætter desuden regler om indberetninger fra administrationen, forsikring af kommunens værdier og samordning af indkøbsfunktioner.

    Stk. 8 Økonomiudvalget fører tilsyn med, at:

    a) Forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med
    kommunalbestyrelsens beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde
    b) forvaltningen af kommunens kasser og kommunens regnskabsføring er forsvarlig
    c) de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig
    beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden kommunalbestyrelsens samtykke
    d) Kommunens arkivalier opbevares på en betryggende måde.

    § 11

    Vækst- og Udviklingsudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Vækststrategien
    b) Planstrategi i samarbejde med Økonomiudvalget, herunder udviklingsplaner
    c) Erhvervsudvikling, herunder udarbejdelse af erhvervsstrategi og samarbejder med
    Haderslev Erhvervsråd
    d) Turisme
    e) Vojens Lufthavn
    f) Jomfrusti-projektet
    g) Udvikling af området omkring flyvestation Skrydstrup i rammen af F 35-
    implementeringen

    § 12

    Senior- og Sundhedsudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Hjemmepleje, sygepleje og plejehjem
    b) Hjælpemidler
    c) Omsorgstandpleje, specialtandpleje og tandplejetilbud til børn
    d) Alle opgaver vedrørende genoptræning og vedligeholdelsestræning
    e) Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud, herunder patientrettet forebyggelse
    f) At drive kommunens sundhedscentre
    g) Indgå i samarbejdet med Region Syddanmark og de øvrige syddanske kommuner i regi
    af sundhedsaftalen
    h) Forestå betaling og opfølgning heraf til Region Syddanmark
    i) Støtte og facilitere det frivillige sociale arbejde efter Servicelovens §§ 18 og 79.

    § 13

    Kultur- og Fritidsudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Kultur- og fritidsområdet, herunder breddeidrætten
    b) Eliteidrætten og talentcenter
    c) Folkeoplysningsområdet, herunder samvirkerne
    d) Udarbejdelse af en eventstrategi
    e) Kommunale kultur- og fritidsinstitutioner, herunder bibliotek, musikskole, arkiv og
    idrætsfaciliteter
    f) Samarbejde med eksterne kultur- og fritidsinstitutioner, idet samarbejde med kultur- og
    fritidscentre i landdistrikter dog hører under Land- og Byudviklingsudvalget.

    § 14

    Teknik- og Klimaudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver på det tekniske, trafikmæssige, naturmæssige, miljø- og klimamæssige område samt arealanvendelsesområdet, herunder kommunens opgaver vedrørende:

    a) Kommuneplanlægning, i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Lokalplanlægning
    c) Klimaplan DK2020
    d) Strategier for realisering af Klimaplan 2020
    e) Koordinering af miljø- og klimaforbedrende tiltag
    f) Strategier for klimatilpasning, herunder kystsikring
    g) Byggesagsbehandling og bygnings- og boligregister (BBR)
    h) Myndighedsopgaver inden for miljøbeskyttelse, naturbeskyttelse og erhvervsvirksomhed
    i) Kollektiv trafik og hyrevognskørsel
    j) Forsyningsområdet, herunder vand, spildevand, affald og varmeforsyning
    k) Anlæg, drift og vedligeholdelse af veje, stier og grønne områder samt af kommunens ejendomme og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller kommunalbestyrelsens beslutning er henlagt under andet udvalgs område.

    § 15

    Beskæftigelse- og Borgerserviceudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver inden for:

    a) Beskæftigelsesindsatsen
    b) Enkeltydelser og forsørgelsesudgifter herunder kontanthjælp, sygedagpenge,
    førtidspension m.m.
    c) Integrationsindsatsen
    d) Danskuddannelse til voksne udlændinge
    e) Borgerserviceopgaver, herunder folkeregister, sygesikring, pas og kørekort.

    § 16

    Børne- og Familieudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Skoler, skolefritidsordninger (SFO) og specialskoler
    b) Ungdomsskole og ungdomsklubber
    c) Dagtilbud
    d) Forebyggelse og støttefunktioner, herunder psykologer og tale/høre-pædagoger
    e) Hotspot og SSP
    f) Sundhedspleje

    § 17

    Social- og Handicapudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og
    anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager forvaltningen af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Børnesocialområdet
    b) Børne- og voksenhandicapområdet
    c) Kvindekrisecentre
    d) Socialpsykiatri
    e) Misbrugsbehandling
    f) Socialt udsatte


    § 18

    Ungeudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Den kommunale ungeindsats
    b) Forberedende grunduddannelse (FGU) og Særligt Tilrettet Uddannelse (STU).
    c) Ungdommens uddannelsesvejledning
    d) Boligsocialt samarbejde
    e) Samarbejde med ungdomsuddannelserne, herunder udvikling af et campusområde.

    § 19

    Land- og Byudviklingsudvalget består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Inden for sit ansvarsområde, jf. stk. 4, udarbejder udvalget forslag og foretager indstilling til Haderslev Kommunalbestyrelse om:

    a) Politikker og strategier, der udarbejdes i samarbejde med Økonomiudvalget
    b) Anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder inden for området.

    Stk. 3 Udvalget skal sikre samarbejde med alle aktører, der beskæftiger sig med udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende:

    a) Byfornyelse
    b) Samarbejde med kultur- og fritidscentre i landdistrikter
    c) Samarbejde med lokalområder i land- og byområder, herunder med Vision Gram og
    Forum Vojens
    d) Udmøntning af borgerbudgettering og udvalgets puljer i øvrigt
    e) Initiativer til fremme af frivillighed, nærdemokrati og sammenhængskræft i nærområder.

    § 20

    Stedfortræderen for et medlem indkaldes til møder i kommunalbestyrelsen ved medlemmets forfald af de grunde, der er nævnt i styrelseslovens § 15, stk. 2, uanset at hindringen har en kortere varighed end 1 måned.

    § 21

    Borgmesteren oppebærer vederlag, efterløn og pension i henhold til de af Indenrigsministeren fastsatte regler, jf. bekendtgørelse nr. 2001 af 28. oktober 2021.

    Stk. 2 Første viceborgmester oppebærer et vederlag, som udgør 8 % af borgmesterens vederlag, mens anden viceborgmester oppebærer et vederlag, som udgør 2 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 3 Formanden for Vækst- og Udviklingsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 4 Formanden for Senior- og Sundhedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 5 Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 6 Formanden for Plan- og Klimaudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 7 Formanden for Beskæftigelses- og Borgerserviceudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 8 Formanden for Børne- og Familieudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 9 Formanden for Social- og Handicapudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 10 Formanden for Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 11 Formanden for Land- og Byudviklingsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 12 Næstformanden i Økonomiudvalget og næstformænd i stående udvalg oppebærer hver et vederlag på 4,5 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 13 Formanden for Børne- og Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 13 % af borgmesterens vederlag, mens næstformanden for Børne- og Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 10 % af borgmesterens vederlag.

    Stk. 14 Udvalgsmedlemmer i Økonomiudvalget og de stående udvalg oppebærer hver et vederlag, som udgør 1,94 % af borgmesterens vederlag.

    § 22

    Der etableres en borgerrådgiverfunktion, som administreres direkte underkommunalbestyrelsen.

    Stk. 5 Borgerrådgiverfunktionen skal yde vejledning og rådgivning til borgerne inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte rammer herfor og skal bistå kommunalbestyrelsen med dettes tilsyn med kommunens administration.

    Stk. 6 Kommunalbestyrelsen ansætter og afskediger lederen af borgerrådgivningsfunktionen og fastsætter nærmere regler for dennes virksomhed.

    § 23

    Denne vedtægt træder i kraft den 1. januar 2022.

    Stk. 2 Ændringer i nærværende vedtægt foretages efter den fremgangsmåde, som er anvist i § 2 i lov om kommunernes styrelse. Forslag skal således undergives 2 behandlinger i Haderslev Kommunalbestyrelse med mindst 6 dages mellemrum.

    Haderslev Kommunalbestyrelses forretningsorden

    § 1

    Kommunalbestyrelsens møder er offentlige. Kommunalbestyrelsen kan dog bestemme, at enkelte sager behandles for lukkede døre, jf. § 10 i lov kommunernes styrelse (i det følgende styrelsesloven).

    Stk. 2. Følgende sager skal – medmindre kommunalbestyrelsen i det enkelte tilfælde træffer anden bestemmelse – behandles for lukkede døre:

    1. Sager, hvis afgørelse forudsætter en
    bedømmelse af personlige forhold.
    2. Sager om køb og salg af faste ejendomme.
    3. Overslag og tilbud vedrørende
    bygningsarbejder og leverancer.

    Stk. 3. Spørgsmålet om, hvorvidt en sag giver grundlag for dørlukning, skal dog forud forhandles for lukkede døre, hvis dette bestemmes af kommunalbestyrelsen eller borgmesteren, jf. styrelseslovens § 10.

    Stk. 4. Sager, der behandles for lukkede døre, foretages så vidt muligt sidst.

    Stk. 5. Enhver har adgang til at overvære kommunalbestyrelsens offentlige møder under iagttagelse af god ro og orden. Såfremt en tilhører forstyrrer forhandlingerne, kan borgmesteren udelukke den pågældende eller i fornødent fald samtlige tilhørere fra mødet. Borgmesteren kan reservere særlige pladser for pressens
    repræsentanter.

    Stk. 6. Umiddelbart før hvert ordinært offentligt møde i kommunalbestyrelsen afholdes offentlig spørgetid. Kommunalbestyrelsen fastlægger særlige regler her for.

    Stk. 7. Medmindre kommunalbestyrelsen træffer bestemmelse om andet, kan der foretages live web transmission med kommunens eget udstyr under åbne kommunalbestyrelsesmøder.

    § 2

    Er et medlem forhindret i at deltage i et møde i kommunalbestyrelsen, meddeler medlemmet borgmesteren dette inden mødets afholdelse. I beslutningsprotokollen anføres for hvert enkelt møde og punkt, hvilke medlemmer, der har været fraværende.

    Stk. 2. Afbud, hvor der ønskes indkaldt suppleanter, skal så vidt muligt varsles 4 arbejdsdage inden mødets afholdelse.

    § 3

    Dersom et medlem senest 8 dage forud for et ordinært møde har indgivet skriftlig anmodning om behandling af en sag, sætter borgmesteren denne sag på dagsordenen for førstkommende møde. Anmodningen skal være modtaget 8 dage forud for det ordinære møde. Sagen skal fremsendes i endelig form og sagsbehandles ikke af forvaltningen.

    Stk. 2. Borgmesteren foranlediger, at der senest 4 hverdage (lørdag inkl.) inden et ordinært mødes afholdelse tilsendes hvert af kommunalbestyrelsens medlemmer en dagsorden med det fornødne materiale til sagens bedømmelse. Udsendelsen sker alene i elektronisk form.

    Stk. 3, En enig kommunalbestyrelse kan beslutte at behandle en sag selvom dagsordenen eller det fornødne materiale ikke er udsendt senest 4 hverdage inden mødet.

    Stk. 4. Ved indkaldelse til ekstraordinært møde giver borgmesteren i videst muligt omfang medlemmerne underretning om de sager, der skal behandles på mødet.

    Stk. 5. Ekstraordinære møder afholdes, når borgmesteren finder det fornødent, eller mindst 1/3 af medlemmerne forlanger det.

    § 4

    Kommunalbestyrelsen er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

    Stk. 2. Borgmesteren og i dennes forfald første (anden) viceborgmester leder kommunalbestyrelsens møder. Borgmesteren træffer bestemmelse i alle spørgsmål vedrørende forhandlingernes ledelse og iagttagelse af god orden under mødet. Endvidere formulerer borgmesteren de punkter, om hvilke der skal stemmes.

    Stk. 3. Enhver, der ønsker ordet, skal henvende sig til borgmesteren. Henvendelsen sker elektronisk via mikrofonens taleknap. Borgmesteren giver ordet til medlemmerne i den orden, hvori de har begæret det. Hvis flere begærer ordet på én gang, bestemmer borgmesteren den orden, hvori de får adgang til at tale. Talerne må ikke afbrydes af andre end borgmesteren.

    Stk. 4. Ethvert medlem skal efterkomme borgmesterens afgørelser angående overholdelsen af den fornødne orden. Når et medlem i samme møde to gange er kaldt til orden, kan
    kommunalbestyrelsen, efter borgmesterens forslag, nægte medlemmet ordet i dette møde.

    Stk. 5. Ethvert forslag under forhandlingerne rettes til borgmesteren. Når borgmesteren finder anledning dertil, eller når det begæres af ét medlem, skal det sættes under afstemning, om afslutning af en forhandling skal finde sted.

    Stk. 6. Borgmesteren kan lade spørgsmål, der henhører under hans afgørelse, afgøre af kommunalbestyrelsen.

    § 5

    Sagerne foretages i mødet i den rækkefølge, som borgmesteren bestemmer, og borgmesteren kan herved fravige den i dagsordenen angivne rækkefølge. Kommunalbestyrelsen afgør dog, i hvilken rækkefølge sagerne skal behandles, når ét medlem ønsker afstemning herom.

    Stk. 2. Ved mødets begyndelse skal kommunalbestyrelsen godkende dagsordenen. Ethvert medlem kan begære ordet til dagsordenen, herunder med henblik på spørgsmålet om sagers overflytning fra behandling for lukkede døre til behandling for åbne døre og omvendt.

    § 6

    En sag undergives kun én behandling, medmindre andet er bestemt i lovgivningen eller kommunalbestyrelsen vedtager at undergive den to behandlinger. Årsbudgettet skal undergives 2 behandlinger, jf. styrelseslovens § 38.

    Stk. 2. Ved 1. behandling stemmes ikke om sagens realitet, men kun om dens overgang til 2. behandling. Ethvert medlem har ret til at få ordet for at ytre sig over den foreliggende sag, forinden der af kommunalbestyrelsen træffes beslutning om sagens overgang til 2. behandling. Mellem 1. og 2. behandling skal der hengå mindst 24 timer. Mellem 1. og 2. behandling af årsbudgettet skal der dog hengå mindst 3 uger jf. styrelseslovens § 38.

    Stk. 3. Når en sag undergives 2 behandlinger, skal dens dokumenter efter 1. behandling fremlægges til eftersyn for medlemmerne.

    § 7

    Dersom kommunalbestyrelsen finder, at en sag bør overvejes i et særligt udvalg, forinden sagen afgøres af kommunalbestyrelsen, nedsættes et sådant udvalg med det antal medlemmer, som kommunalbestyrelsen fastsætter i det enkelte tilfælde.

    Stk. 2. Udvalget, der selv vælger sin formand, skal afgive en skriftlig redegørelse, der tilstilles borgmesteren, som bringer den til medlemmernes kundskab i overensstemmelse med bestemmelserne i § 3.

    § 8

    Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt et medlems interesse i en sag er af en sådan beskaffenhed, at medlemmet er udelukket fra at deltage i kommunalbestyrelsens forhandling og afstemning om sagen. I bekræftende fald skal den pågældende under forhandling og afstemning om sagen forlade lokalet, hvorimod medlemmet ikke er afskåret fra at deltage i kommunalbestyrelsens forhandling og afstemning om, hvorvidt medlemmet skal vige sit sæde under den pågældende sags behandling.

    Stk. 2. Et medlem skal underrette kommunalbestyrelsen, hvis der foreligger forhold, der kan give anledning til tvivl om medlemmets habilitet.

    § 9

    Medlemmerne kan kun deltage i kommunalbestyrelsens afstemninger, når de personligt er til stede under mødet.

    § 10

    Afstemning sker elektronisk og kontraprøve foretages. Afstemning kan foretages ved håndsoprækning efter borgmesterens bestemmelse.

    Stk. 2. Alle beslutninger tages ved stemmeflerhed, for så vidt andet ikke er foreskrevet i lovgivningen.

    Stk. 3. Skønner borgmesteren, at en sags udfald er så utvivlsom, at afstemning vil være overflødig, udtaler borgmesteren dette med angivelse af den opfattelse, borgmesteren har med hensyn til sagens afgørelse. Dersom intet medlem herefter forlanger afstemning, kan borgmesteren erklære sagen for afgjort i overensstemmelse med den af borgmesteren angivne opfattelse.

    Stk. 4. Valg foregår ved elektronisk afstemning mellem de indstillede kandidater. Finder borgmesteren det sandsynligt, at kommunalbestyrelsen vil vælge eller genvælge en bestemt kandidat, kan borgmesteren stille forslag om, at den pågældende vælges uden afstemning. Dersom intet medlem herefter forlanger sådan afstemning, er den foreslåede kandidat valgt.

    § 11

    Ændrings- og underændringsforslag kan fremsættes, så længe afstemning ikke er påbegyndt, og behøver ikke at fremsættes eller forbeholdes under 1. behandling af en sag, der skal undergives 2 behandlinger, jf. dog stk. 2.

    Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan med hensyn til sager, som undergives 2 behandlinger, vedtage at foreskrive en frist for fremsættelse af ændringsforslag og efter omstændighederne også af underændringsforslag, og i så fald kan de ikke fremsættes efter fristens udløb, medmindre kommunalbestyrelsen med stemmeflerhed samtykker deri.

    Stk. 3. Hvis ændrings- og underændringsforslag ikke er bragt til medlemmernes kundskab førend 2. behandling, giver borgmesteren ved forhandlingens begyndelse meddelelse om forslagene, for så vidt de da foreligger. Borgmesteren bestemmer, i hvilken orden der skal stemmes over ændringsforslagene, men således, at afstemningen om disse altid sker før afstemningen om hovedforslaget.

    Stk. 4. Forslag om nedsættelse af udvalg, om en sags henvisning til et tidligere nedsat udvalg eller til fortsat behandling i et udvalg, kan fremsættes, så længe afstemning om sagen ikke er begyndt. Når sådant forslag fremsættes efter at forhandlingerne om sagen er begyndt, standses disse, hvorefter kommunalbestyrelsen afgør spørgsmålet om udvalgsbehandling.

    § 12

    Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, der opnår absolut flertal af de afgivne stemmer. Opnås et sådant flertal ikke ved første afstemning, foretages en ny afstemning. Opnår en kandidat ej heller ved denne afstemning absolut flertal af de afgivne stemmer, foretages bundet valg mellem de to, der ved anden afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (tredje afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved tredje afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning, der foretages af borgmesteren.

    Stk. 2. Ved ansættelse i kommunes tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere på den i stk. 1 angivne måde.

    § 13

    Kommunalbestyrelsens valg af to eller flere medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages som forholdstalsvalg.

    Stk. 2. Forholdstalsvalg foretages efter følgende regler: Kommunalbestyrelsens medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for borgmesteren at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning, der foretages af borgmesteren. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele borgmesteren, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.

    Stk. 3. Skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen, foretages valget af samtlige de medlemmer, kommunalbestyrelsen skal vælge,
    under ét. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer eller ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.

    Stk. 4. Ved kommunalbestyrelsens valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori borgmesteren skal have sæde, regnes borgmesterens plads som den ene af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for kommunalbestyrelsen, til hvilken borgmesteren
    hører.

    Stk. 5. Dersom et medlem af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende udpeges af kommunalbestyrelsen i enighed eller i øvrigt uden afstemning, skal der samtidig træffes bestemmelse om, hvilken gruppe der ved ledighed skal besætte den pågældende plads, jf. stk. 6.

    Stk. 6. Udtræder et medlem i valgperiodens løb af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende, hvori medlemmet er indvalgt af en bestemt gruppe inden for kommunalbestyrelsen, besættes den ledigblevne plads af den samme gruppe.

    § 14

    Kommunalbestyrelsens beslutninger indføres under møderne i beslutningsprotokollen af kommunalbestyrelsens sekretær. Borgmesteren tilkendegiver, hvad der skal indføres.

    Stk. 2. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at myndigheden samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Dersom det pågældende medlem ved sagens fremsendelse ønsker at ledsage sagen med en begrundelse for sit standpunkt, skal medlemmet meddele dette til borgmesteren, der fastsætter en frist for aflevering af begrundelsen.

    Stk. 3. Beslutningsprotokollen skal ved hvert mødes afslutning, efter at det tilførte er oplæst, underskrives elektronisk af samtlige medlemmer, der har deltaget i mødet. Medlemmerne kan ikke under henvisning til deres stemmeafgivning eller andre grunde vægre sig ved at underskrive protokollen.

    § 15

    Ethvert medlem er forpligtet til foreløbig at rette sig efter borgmesterens afgørelse med hensyn til forståelsen af

    § 16

    Denne forretningsorden træder i kraft den 1. januar 2022.

    Ændringer i eller tillæg til forretningsordenen skal behandles i et ordinært møde i kommunalbestyrelsen.

    Læs mere om

    Kommunalbestyrelsens dagsordener og referater

    Åbningstider

    Fremmøde

    Mandag 10:00 15:00
    Tirsdag 10:00 15:00
    Onsdag 10:00 15:00
    Torsdag 10:00 17:00
    Fredag 10:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    74 34 34 34

    Telefontid

    Mandag 09:00 15:00
    Tirsdag 09:00 15:00
    Onsdag 09:00 15:00
    Torsdag 09:00 17:00
    Fredag 09:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben