Gå til hovedindhold

Beboerklagenævnet

Er du uenig med din udlejer og bor du i en almen bolig? Så kan du indbringe en sag til beboerklagenævnet og bede dem træffe en afgørelse.

Indhold

    Ofte stillede spørgsmål

    Beboerklagenævnet behandler sager vedrørende:

    • Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning
    • Tilbagebetaling af depositum
    • Boligens stand ved indflytning og i lejeperioden
    • Overholdelse af formelle regler for varsling af lejeforhøjelse
    • Retten til at foretage installationer og forbedringer i lejemålet
    • Råderet
    • Vand-, varme- og elregnskaber
    • Betaling for fællesantenne og adgang til teletjeneste
    • Retten til fremleje, fortsættelse eller bytte af lejemål
    • Lovligheden af beslutninger truffet af de beboerdemokratiske organer
    • Anvisning af almene familieboliger
    • Overtrædelse af husordenen (indbringes som regel af udlejer)

    Beboerklagenævnet behandler ikke:

    • Sager om erhvervslejemål
    • Tvister mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme
    • Spørgsmål om opsigelse af et lejemål
    • Spørgsmål om lejens størrelse
    • Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
    • Spørgsmål om, hvorvidt en beslutning truffet af de beboerdemokratiske organer er hensigtsmæssig
    • Sager om mistet anciennitet


    Hvis beboerklagenævnet vurderer, at en egentlig bevisførelse er nødvendig, kan nævnet afvise sagen og henvise den til boligretten. Bevisførelsen kan eksempelvis være vidneafhøringer, syn og skøn eller lignende.

    De sager, som falder uden for beboerklagenævnet område, kan du i stedet indbringe for boligretten.

    Når du indbringer en sag for beboerklagenævnet, skal du gøre det skriftligt og med en præcisering af, hvad nævnet skal tage stilling til. Din henvendelse skal være på dansk.

    Du skal vedlægge:

    • Lejekontrakt
    • Eventuel relevant korrespondance i sagen 
    • Fuldmagt fra øvrige lejere, hvis flere er registreret på lejekontrakten
    • Din adresse og telefonnummer 
    • Dokumentation for indbetaling af gebyr

    Ved indbringelse af en sag for beboerklagenævnet skal der samtidig indbetales et gebyr på 167 kroner (2024) på vores bankkonto.

    Du skal indbetale beløbet her:

    • Registreringsnummer: 2211
    • Kontonummer: 3485942350

    Husk at angive dit navn og adresse på indbetalingen.

    Din klage skal sendes til beboerklagenævnets sekretariat, som ligger i Aarhus. Send din klage til beboerklagenævnets sekretariat eller send klagen i et brev til:

    Beboerklagenævnets sekretariat
    Aarhus Kommune
    Kultur og Borgerservice
    Dokk1, Hack Kampmans Plads 2
    8000 Aarhus C

    Du skal betale et gebyr på 167 kroner for at få en sag behandlet af beboerklagenævnet (2024).

    Du skal indbetale beløbet her:

    • Registreringsnummer: 2211
    • Kontonummer: 3485942350

    Husk at angive dit navn og adresse på indbetalingen.

    Du får ikke refunderet gebyret, selv om du får helt eller delvist medhold i sagen.

    Vi regulerer gebyret den 1. januar hvert år.

    Der kan være stor forskel på, hvor hurtigt en sag kan afgøres. Det afhænger af sagens

    • omfang
    • karakter
    • sagsmængde

    Det er ikke ualmindeligt, at der går nogle måneder fra, at du indbringer din sag til beboerklagenævnet og til de træffer en afgørelse i sagen.

    Både du og din udlejer har mulighed for at indbringe beboerklagenævnets afgørelse for boligretten. Indbringelsen for boligretten sker ved, at enten du eller din udlejer anlægger sag ved boligretten mod den anden part.

    Beboerklagenævnets afgørelse skal vedlægges, og der skal betales retsafgift, medmindre I har opnået fri proces. Nærmere oplysninger om, hvordan det foregår, kan du få i Retten i Sønderborg.

    Fristen for at indbringe beboerklagenævnets afgørelse for boligretten er 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.

    Beboerklagenævnet består af en formand og to medlemmer. Formanden er jurist og beskikkes af Indenrigs- og boligministeriet efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. De to medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra henholdsvis større almennyttige boligselskaber og lejerforeninger i området.

    Beboerklagenævnet for Haderslev Kommune er sammensat således:

    • Formand: Claus Rohde
    • Suppleant: Michael Bech Jørgensen
    • Lejerrepræsentant: Jan Leth
    • Suppleant: Jeanette D. Hansen
    • Udlejerrepræsentant: Lisa Nielsen
    • Suppleant: Jytte Asmussen

    Beboerklagenævnet er en uvildig myndighed. Nævnet kan derfor ikke yde egentlig rådgivning til den ene eller anden part.

    Beboerklagenævnet vejleder kun om:

    • hvilke type sager, du kan indbringe for nævnet
    • praktiske forhold i forbindelse med sagens forløb i nævnet
    • oplysninger om den konkrete lovgivning

    Hvis du derudover har brug for rådgivning, kan du søge hjælp hos en advokat, lejerorganisation eller udlejerorganisation.

    Du kan også kontakte en retshjælp.

    Læs mere om

    Boligretten
    Lejeloven
    Boligreguleringsloven
    Danmarks Domstole

    89 40 58 20

    Telefontid

    Mandag 12:00 14:00
    Tirsdag 12:00 14:00
    Onsdag 12:00 14:00
    Torsdag 12:00 14:00
    Fredag 12:00 14:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C