Gå til hovedindhold

Handicapråd

Handicaprådet består af 10 medlemmer. Rådet er repræsenteret af politikere, handicaprepræsentanter og repræsentanter fra forvaltningsområderne: Børn og Kultur samt Social og Sundhed.

Indhold

    Hvad er Handicaprådets opgaver?

    Handicaprådets opgaver er at rådgive kommunalbestyrelsen i politiske spørgsmål omkring handicap og behandler alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap.

    Rådets opgaver er blandt andet, at:

    • rådgive kommunalbestyrelsen i politiske spørgsmål omkring handicap,
    • sikre, at de handicappede har indflydelse på den service, kommunen yder på området,
    • høres i alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap,
    • rette henvendelse på eget initiativ til kommunalbestyrelsen med spørgsmål og forslag,
    • tage kontakt til andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på, at få belyst særlige temaer.


    Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltsager, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

     

    Om Handicaprådet

    Søren Aldal (LEV), formand

    Thomas Fredsted (Kommunalbestyrelsen), næstformand

    Britt Hedegaard Nielsen (Nyreforeningen)

    Jane Krogh Christensen (Scleroseforeningen)

    Tobias Jørgensen (CP Danmark)

    Tine Charlotte Poulsen (CP Danmark)

    Jannie Westergaard (Kommunalbestyrelsen)

    Lone Ravn (Kommunalbestyrelsen)

    Henning Hede Riistofte (Børn og Kultur)

    Helle Birgitte Mikkelsen (Handicap, Socialpsykiatri og Myndighed)

    Helle Thygesen Smidt, sekretær for Handicaprådet

    • Mandag den 30. januar
    • Mandag den 27. februar
    • Mandag den 27. marts
    • Mandag den 22. maj
    • Mandag den 26. juni
    • Mandag den 28. august
    • Mandag den 25. september
    • Mandag den 30. oktober
    • Mandag den 27. november
    • Mandag den 18. december

    Alle møder foregår fra klokken 16:30 – 19:00.

    • Mandag den 19. februar 2024
    • Mandag den 18. marts 2024
    • Mandag den 22. april 2024
    • Mandag den 27. maj 2024
    • Mandag den 17. juni 2024
    • Mandag den 26. august 2024
    • Mandag den 23. september 2024
    • Mandag den 21. oktober 2024
    • Mandag den 18. november 2024
    • Mandag den 16. december 2024

    Alle møder foregår fra kl. 16:30 - 19:00.

    I medfør af Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37a og bekendtgørelse nr. 1200 af den 7. juni 2021 om råd på det sociale område §§ 1-2, har kommunalbestyrelsen i Haderslev Kommune nedsat et handicapråd.

    § 1 - Handicaprådets formål

    Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og behandler alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap.
    Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og kommer med forslag og initiativer.
    Handicaprådet formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske forhold, der vedrører handicappede.

    § 2 - Handicaprådets opgaver og kompetencer

    Handicaprådet har følgende opgaver:

    Handicaprådet skal høres om alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
    Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelsen samt enhver kommunal myndighed med forespørgsler og forslag.
    Handicaprådet kan tage kontakt med andre, herunder andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer.
    Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoner, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
    Handicaprådet afgiver en gang årligt en beretning om rådets arbejde og eventuelle forslag til
    Handicaprådet udpeger årligt 2 til 3 aktuelle fokusområder inden for kommunalbestyrelsens politikker og strategier, som Handicaprådet vil rette særlig opmærksomhed på.
    Stk. 2. Handicaprådet kan efter eget ønske indkalde særligt sagkyndige til at belyse særlige problemstillinger for rådet

    § 4 - Handicaprådets sammensætning

    Handicaprådet består af i alt 10 medlemmer, som udpeges således, at Danske Handicaporganisationers medlemmer udgør samme antal, som de medlemmer, der repræsenterer Haderslev Kommunalbestyrelse og forvaltning.

    Stk. 2. Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinjer:

    Den ene halvdel af medlemmerne udpeges af Haderslev Kommunalbestyrelse efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer således, at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og såvel børne- som voksenområdet.

    Den anden halvdel udpeges af kommunalbestyrelsen således: 3 medlemmer fra kommunalbestyrelsen og 2 personer fra forvaltningen.

    Stk. 3. Handicaprådet skal sammensættes således, at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige sektorer i kommunen, herunder både voksne og børn med handicap.

    Stk. 4. Der udpeges efter samme retningslinjer, som i stk. 2, en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder, hvis det ordinære medlem ikke kan deltage.

    Stk. 5. Danske Handicaporganisationer kan kun indstille personer til medlemskab af eller stedfortræder i Handicaprådet, som har bopæl i kommunen. Hvis et medlem af Handicaprådet fraflytter kommunen eller andre personlige grunde ønsker at udtræde af Handicaprådet inden udløbet af Handicaprådets funktionsperiode, indtræder stedfortræderen i rådet og der udpeges en ny stedfortræder. 

    § 3 - Handicaprådets funktionsperiode
    Handicaprådet virker i en 4-årig periode, svarende til kommunalbestyrelsens valgperiode, dog således, at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer er udpeget.

    § 5 - Handicaprådets møder

    Kommunalbestyrelsen tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter kommunalvalget.

    Stk. 2. Kommunalbestyrelsen retter senest 1 måned efter kommunalvalget henvendelse til Danske Handicaporganisationers afdeling i kommunen med henblik på udpegning af medlemmer til Handicaprådet.

    Stk. 3. Handicaprådet udpeger selv sin formand og fastsætter sin forretningsorden.

    § 6 - Kommunalbestyrelsen yder i fornødent omfang sekretariatsmæssig bistand til Handicaprådet

    Stk. 2. Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne ved Handicaprådets virksomhed, herunder dækning af nødvendige udgifter til tegnsprogstolkning og anden handicapkompensation.

    Stk. 3. Rådet udarbejder, på grundlag af den af Haderslev Kommunalbestyrelses udmeldte ramme, et budget for rådets arbejde i det kommende år.

    Byrådet, Haderslev Kommune, den 2. november 2021

    § 1 - Valg af formand og næstformand

    Rådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.

    Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt myndighedsrepræsentanterne i rådet, da vælges næstformanden blandt Danske Handicaporganisationers repræsentanter og visa versa.

    Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til henholdsvis formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.

    Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.

    § 2 - Handicaprådets møder

    Kommunalbestyrelsen tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter kommunalvalget.

    Stk. 2. Kommunalbestyrelsen retter senest 1 måned efter kommunalvalget henvendelse til Danske Handicaporganisationers afdeling i kommunen med henblik på udpegning af medlemmer til Handicaprådet.

    Stk. 3. Det konstituerende møde indkaldes og ledes – indtil valg af formand har fundet sted – af et medlem, som længst har været medlem i Handicaprådet i Haderslev Kommune.

    Stk. 4. Handicaprådet fastlægger selv sin forretningsorden.

    Stk. 5. Rådet kan indkaldes på initiativ af formanden, Haderslev Kommunalbestyrelse eller to medlemmer af rådet.

    Stk. 6. Rådet afholder møder efter behov, dog mindst 4 gange årligt:

    • Rådets møder ledes af formanden. I dennes fravær ledes møderne af næstformanden.
    • Rådets møder er ikke offentlige.
    • Rådet bemyndiger formandskabet til at afgive høringssvar på rådets vegne, når forholdene af tidsmæssige årsager taler herfor. I så fald vil Handicaprådet blive orienteret om formandskabets svar på først kommende Handicaprådsmøde.
    • Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger. Rådsmøderne planlægges, så der i videst muligt omfang tages hensyn til de forskellige ønsker, der kan udspringe af, at nogle rådsmedlemmer er politisk udpegede, mens andre repræsenterer en frivillig organisation.
    • Rådets ordinære møder fastlægges så vidt muligt for et år frem.

    Stk. 7. Formandskabet udarbejder med sekretariatsbistand fra forvaltningen dagsorden til næstkommende møde. Hvert medlem af Handicaprådet kan fremsende dagsordensforslag til formandskabet til videre behandling. Midlertidig dagsorden udsendes pr. preview til formandskabet senest 14 dage (10 arbejdsdage) før mødets afholdelse. Endelig dagsorden udsendes elektronisk senest 4 hverdage før mødets afholdelse. Dagsordenen offentliggøres på kommunens hjemmeside med bilag.

    Stk. 8. Dagsorden til rådets møder har følgende faste punkter:

    • Godkendelse af dagsorden
    • Godkendelse af referat
    • Orientering ved forvaltningerne
    • Gensidig orientering
    • Kommende møder
    • Eventuelt

    Stk. 9. Hvert punkt på dagsordenen indeholder generelt en sagsfremstilling og en indstilling til Handicaprådets behandling.

    Stk. 10. Møderne er lukkede for andre end rådets medlemmer og sekretær. Deltagerne i møderne er omfattet af forvaltningslovens regler om inhabilitet og tavshedspligt

    Stk. 11. Til møderne kan der inviteres personer, som kan belyse/orientere om relevante emner. Rådets stedfortrædere (kan) inviteres til dette.

    § 3 - Beslutninger

    Rådet er beslutningsdygtigt, når formanden eller næstformanden og mindst halvdelen af rådets øvrige medlemmer (eller stedfortrædere) er til stede.

    Stk. 2. Sekretariatet udarbejder beslutningsreferat på mødet. Referatet udsendes elektronisk hurtigst muligt efter mødet. Referatet lægges på kommunens hjemmeside.

    Stk. 3. I beslutningsreferatet anføres for hvert punkt, hvem der var fraværende.

    Stk. 4. Rådet er et dialogforum, hvorfor der som udgangspunkt arbejdes ud fra princippet om konsensus og træffes beslutninger i enighed. Er der behov for at træffe beslutninger ved afstemning sker det, når rådet er beslutningsdygtigt, ved almindelig stemmeflerhed gennem afstemning blandt de fremmødte medlemmer. Er der ikke konsensus om en beslutning, kan rådsmedlemmer, hvis det ønskes, få deres særlige bemærkninger medsendt som bilag til referatet. Det forudsætter, at de fremsættes skriftligt.

    Stk. 5. Ved det ordinære medlems forfald orienteres sekretariatet og medlemmet indkalder selv sin suppleant. Er suppleanten også forhindret, kan en af rådets andre suppleanter indkaldes.

    Stk. 6. Afstemning sker ved håndsoprækning. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

    Stk. 7. Skriftlig afstemning foretages, hvis et medlem begærer dette.

    § 4 - Diæter og udgiftsgodtgørelse

    Haderslev Kommunalbestyrelse yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til handicaporganisationernes medlemmer af Handicaprådet efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse.

    Stk. 2. Et medlem af Handicaprådet er ikke forpligtet til at modtage diæter eller godtgørelse.

    § 5 - Ændring af forretningsorden

    Denne forretningsorden kan ændres, hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget.

    Ikrafttræden

    Forretningsordenen er vedtaget på Handicaprådets møde den 31. januar 2022 og træder i kraft den 31. januar 2022.

    Handicaprådet består af følgende medlemmer:

    Handicaprepræsentation

    • Thorsten H. Lücke, CP Danmark, formand
    • Solveig Gajda, Diabetesforeningen
    • Merete Fredsted, Scleroseforeningen
    • Flemming K. Jensen, Danske Handicaporganisationer
    • Jon Jensen, LEV

    Politisk repræsentation

    • Preben Holmberg, Venstre, næstformand
    • Inga Lykke, Venstre
    • Janni Pohl, Dansk Folkeparti
    • Bo M. Rasmussen, Socialdemokratiet
    • Mogens Rerup, Alternativet

    Mødeaktivitet

    Handicaprådet har i 2020 afholdt 9 møder. 5 møder blev afholdt fysisk, mens 4 møder blev afholdt via TEAMS pga. COVID-19. De fysiske møder blev afholdt på henholdsvis Haderslev Rådhus og Haderslev Jobcenter.


    Møde med Voksenudvalget

    I september 2020 blev der afholdt dialogmøde med Voksenudvalget. På mødet blev nogle af nedenstående emner drøftet:

    • Handicaprådet ønsker en orientering om alle forhold vedrørende klagesager fra Ankestyrelsen i forhold til såvel Børne- som Voksenhandicapområdet.
    • Mulighed for Handicaprådets inddragelse på et tidligere tidspunkt end hidtil i budgetprocessen.
    • Hvorfor er der ikke et dagcenter i Gram?
    • Skal besparelsen af handicaptilbuddene (fredagslukket) fortsætte?
    • Ledsageordningen forsvinder efter det fyldte 67 år – der er behov for, at ordningen fortsætter efter det 67. år. Kan man evt. lave et frikommuneforsøg?
    • Hvordan inkluderes forældre til handicappede børn fremadrettet? Er der institutionspladser nok i Haderslev Kommune?
    • Bemanding på Høpners Gård?


    Handicaprådet er repræsenteret i følgende udvalg

    • Det Samarbejdende Råd repræsenteret ved Thorsten H. Lücke
    • Bevillingsudvalget §79 repræsenteret ved Flemming K. Jensen
    • Tilgængelighedsudvalget repræsenteret ved Merete Fredsted
    • Haderslev Kommunes Kostråd repræsenteret ved Solveig Gajda
    • Handicaprådet har haft følgende emner til høring i 2020
    • Vareudbringning til visiteres borgere
    • Kompressionsstrømper til visiterede borgere tilbudsindhentning
    • Budget Haderslev Kommune 2021 samt overslagsår
    • Høring vedrørende stomi
    • Høring af udkast på tillæg til beskæftigelsesplanen for 2021
    • Brystproteser til visiterede borgere
    • Høring vedrørende Banegårdspladsen, Vojens

    Valg af ny næstformand og politisk rokade

    Preben Holmberg er indtrådt som ny næstformand i forbindelse med valg i september 2020.
    Marie Skødt udtrådte af Handicaprådet og indtrådte som ny formand for Socialudvalget.
    Bo M. Rasmussen skiftede plads fra Socialudvalget og overtog pladsen i Handicaprådet efter Marie Skødt.


    Handicaprådet har arbejdet med følgende i 2020

    • ’Borgernes Møde’ skulle have været afholdt på Tørning Mølle i september 2020. Mødet blev aflyst på grund af COVID-19. Emnerne for mødet skulle have været følgende;
    • Ofte ser vi det synlige handicap før mennesket
    • Andre gange er handicappet skjult for øjet.
    • Kan man være sund, selvom man er syg eller har et handicap?
    • Hvordan føles det at være syg, hvis man ser rask ud?”
    • Tilgængelighed
    • Teknik og Klima skulle have været på udflugt til Handicap Organisationernes Hus i Høje Tåstrup i november 2020.Turen blev aflyst pga. COVID-19.
    • Tilgængelighed på det nye rådhus.
    • Årets Handicappris i Haderslev Kommune, som blev uddelt den 3. december 2020.

    Fokusområder for 2021

    • ’Borgernes Møde’ flyttes til maj 2021 (Se ovenstående).
    • Tilgængelighed og inddragelse i forbindelse med kommunale nybygninger og renoveringer i kommunal regi
    • Fortsat fokus på beskæftigelse for de handicappede i Haderslev Kommune
       

    Thorsten H. Lücke
    Formand for Handicaprådet, Haderslev Kommune

    Handicaprepræsentation

    • Thorsten H. Lücke, CP Danmark, formand
    • Solveig Gajda, Diabetesforeningen
    • Merete Fredsted, Scleroseforeningen
    • Flemming K. Jensen, Dansk Handicapforbund
    • Jon Jensen, LEV

    Politisk repræsentation

    • Preben Holmberg, Venstre, næstformand
    • Inga Lykke, Venstre
    • Janni Pohl, Dansk Folkeparti
    • Bo M. Rasmussen, Socialdemokratiet
    • Mogens Rerup, Alternativet

    Årsberetning skrives tidligere grundet kommunal- og regionalvalg 2021

    Handicaprådet har pr. oktober måned. afholdt 8 møder:

    • 2 møder afholdt i TEAMS grundet Covid-19
    • 5 møder afholdt på det nye rådhus
    • 1 møde afholdt på Bostedet Vilstrupvej.

    Handicaprådet forventes at afholde yderligere 3 møder, henholdsvis 1 møde på Bostedet Odinsgård og 2 møder på Rådhuset samt 1 prisuddeling i anledning af Årets Handicappris 2021 den 2. december 2021, som uddeles på rådhuset i byrådssalen.

    Møder med politiske udvalg

    Handicaprådet har afholdt dialogmøde med Socialudvalget via. TEAMS den 7. april 2021, hvor emnet var korte og lange sagsbehandlingsfrister.

    Handicaprådet er repræsenteret i følgende udvalg

    • Det samarbejdende råd, repræsenteret v/ formand Thorsten H. Lücke
    • Haderslev Kommunes kostråd v/ Solveig Gajda
    • Tilgængelighedsudvalget v/ Merete Fredsted
    • Bevillingsudvalget §79, repræsenteret v/ Flemming K. Jensen

    Handicaprådet har haft følgende. emner til høring i 2021

    • Stomi med mere til visiterede borgere
    • Indkøbsaftale på genbrugshjælpemidler
    • Beskæftigelsesplan for 2022-2023
    • Du skal ikke stå alene – ny pårørendepolitik for Voksen & Sundhed
    • Budget Haderslev kommune 2022 samt overslagsår
    • Indkøbsaftale om bleer
    • Påtænkt omlægning af bybusser i Haderslev

    Handicaprådet har arbejdet med følgende i 2021

    Borgernes møde, blev afviklet den 23. september 2021 på Tørning Mølle, hvor nogle af flg. emner blev belyst:

    • Ofte ser vi det synlige handicap før mennesket
    • Andre gange er handicappet skjult for øjet
    • Kan man være sund, selvom man er syg eller har et handicap?
    • Hvordan føles det at være syg, hvis man ser rask ud?
    • Tilgængelighed til udbygningen af Haderslev sundhedshus

    Fokusområder for 2022

    Hvilket er svært at udtale sig om grundet det forhold, at Handicaprådets sammensætning vil ændres efter kommunalvalget, men jeg er sikker på, at Haderslev Kommunes Handicapråd vil arbejde videre med tilgængelighed således, at kommunen er en god og tryg kommune at være bosiddende i. En kommune som vil gøre sit til at hjælpe handicappede og derved skabe tryghed både for borgeren og dennes pårørende. Handicaprådet ser det dog som en udfordring at være synlige nok for borgere med handicap og deres pårørende.

    Med venlig hilsen
    Thorsten H. Lücke
    Formand for Handicaprådet, Haderslev Kommune
    Den 25. oktober 2021

    Dagsordener og referater fra Handicaprådet

    Her kan du læse åbne dagsordener og referater fra møder i Handicaprådet. Du har også mulighed for at abonnere på både dagsordener og referater fra møderne.

    Læs mere om

    Politik for mennesker med handicap - Haderslev Kommune

    Åbningstider

    Fremmøde (efter aftale)

    Mandag 09:00 13:00
    Tirsdag 09:00 13:00
    Onsdag 09:00 13:00
    Torsdag Lukket
    Fredag Lukket
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    29 62 97 14

    Telefontid

    Mandag 08:00 13:00
    Tirsdag 08:00 13:00
    Onsdag 08:00 13:00
    Torsdag Lukket
    Fredag Lukket
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben