Du har ret til hjælp, hvis du har brug for det
Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til.
Alle børn og unge har rettigheder - og ret til hjælp, hvis de har brug for det. Du skal ikke stå alene med det, når det er svært. Hvis du ikke kender voksne, der kan hjælpe, kan du tage fat i de voksne i kommunen.
Godt at vide
Hvad er en kommune, og hvorfor skal jeg vide det?
Hvad kan jeg få hjælp til?
Hvad kan kommunen hjælpe med?
Hvad er mine rettigheder?
SKAL jeg sige, hvad jeg hedder, og får mine forældre noget at vide?
Hvem tager telefonen/svarer på min henvendelse?
Hvad sker der, hvis telefonen ikke bliver taget, når jeg ringer?
Hvad sker der, når jeg har skrevet/talt med jer?
Sådan foregår det, når du ringer til kommunen?
Når du ringer til kommunen, vil en af vores børne- og ungerådgivere tage telefonen og snakke med dig. Du kan fx komme til at snakke med Anna. En samtale med Anna kan foregår på denne måde:
Anna: ”Hej, du taler med Anna fra Haderslev Kommune. Hvem taler jeg med?”
Frederik: ”Hej, det er Frederik.”
Anna: ”Hej Frederik. Vil du fortælle mig lidt om, hvorfor du ringer?”
Frederik: ”Min far drikker meget alkohol. Nogle gange kører han væk uden at sige det og kommer først hjem lang tid efter, hvor han er fuld. Min mor og far råber meget ad hinanden. Jeg kan nogle gange høre min mor græde, når jeg er gået i seng og skal til at sove. Jeg er rigtig ked af det, fordi jeg føler sjældent, jeg er sammen med min ”rigtige” far. Nogle gange falder han og slår sig, når vi er ude. Det er pinligt. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre.”
Anna: ”Tak, fordi du fortæller mig om det, Frederik. Jeg kan godt forstå, at du har det svært. Må jeg høre lidt mere om din mor? Har du talt med hende eller andre voksne, du er tæt på, om din far?”
Frederik: ”Jeg føler ikke, jeg kan tale med hende om det. Hun er på arbejde, og derhjemme skal hun lave alting. Jeg vil ikke være til besvær og give hende flere problemer. Min lillesøster har mest brug for min mor.”
Anna: ”Du lyder som en betænksom dreng, der passer godt på din familie. Men det er også vigtigt, at du har det godt og ikke skal bekymre dig. Har du fortalt ting, du fortæller mig, til en anden voksen?”
Frederik: ”Nej, ikke rigtigt. Jeg synes, det er lidt pinligt.”
Anna: "Tak for din ærlighed, Frederik. Jeg vil gerne invitere dig og dine forældre til en samtale med mig eller en af de andre, der arbejder her i kommunen. Det er nemlig ret vigtigt, at vi får talt med dine forældre om det, du synes er svært, så du kan få det bedre. Hvis du har det bedst med at komme her med din mor til en start, så gør vi det, men vi skal også tale med din far.”
Hvad sker der, når du har talt med os?
Du kan komme til et fysisk møde med kommunen
Rådgiveren finder ud af, hvordan du kan få hjælp
Du får den hjælp, der passer til dig
Svære ord, der er gode at kende
Kommunen
Børne- og ungerådgiver
Bisidder
En sag
Rettighed
Inddragelse
Underretning
Parter
Screening, afdækning og børnefaglig undersøgelse
Netværksmøde
Indsats
Afgørelse
Barnets plan/ungeplan
Opfølgning på indsats
Der er også andre, der kan hjælpe dig
BørneTelefonen
Sexlinien
Livslinien
Headspace - Haderslev
TUBA - Haderslev
Børns Vilkår - HØRT
Vil du gerne vide mere om, hvordan kommunen finder ud af, hvilken hjælp du har brug for?
Har du brug for hjælp?
6100 Haderslev
Åbningstider | Telefontid | Fremmøde |
Mandag | 8 - 15.30 | 13 - 15 |
Tirsdag | 8 - 15.30 | 13 - 15 |
Onsdag | 8 - 15.30 | 13 - 15 |
Torsdag | 8 - 17 | 13 - 17 |
Fredag | 8 - 13 | 11 - 13 |
Åbningstider | |
Telefontid | |
Mandag | 8 - 15.30 |
Tirsdag | 8 - 15.30 |
Onsdag | 8 - 15.30 |
Torsdag | 8 - 17 |
Fredag | 8 - 13 |
Fremmøde | |
Mandag | 13 - 15 |
Tirsdag | 13 - 15 |
Onsdag | 13 - 15 |
Torsdag | 13 - 17 |
Fredag | 11 - 13 |